سئو چيست؟ - سئو - بهينه سازي سايت
سئو برگرفته از عبارت Search Engine Optimization است كه كلمات معادلي چون SEO يا بهينه سازي موتور جستجو دارد كه همگي آنها به يك معني مي باشند و مي توان آن را بصورت زير تعريف نمود:
سئو (بهينهسازي موتور جستجو) به معناي فريب و يا دستكاري موتورهاي جستجو با روشهاي غير اخلاقي نيست. آنها براي كمك كردن به بهبود رويت و ارتباط وب سايتها در نتايج جستجوي طبيعي با هدف رسيدن به رتبهبندي بالا، ايجاد شدهاند.
سئو را ميتوان مجموعهاي از روشها براي تغيير استراتژيك وب سايتها دانست. اين فرآيند به بيان مهمترين عوامل مرتبط صفحه و افزايش اهميت آن در صفحه نتايج جستجو، ميپردازد.
سئو فرآيند سادهاي نيست كه به راحتي پيادهسازي شود زيرا نيازمند دانش زياد، علم پيش زمينهاي و صبر است. موتورهاي جستجو با تغيير مداوم الگوريتمهاي رتبهبندي خود غير قابل پيشبيني هستند؛ بنابراين وظيفه مهندسين سئو بروز نگه داشتن اطلاعات خود در اين زمينه است.
سئو سايت يا بهينه سازي سايت يكي از فعاليت هايي است كه توسط سئوكار انجام مي شود.
الگوريتم رتبهبندي گوگل داراي بيش از 200 معيار جهت رتبهبندي يك سايت است. از اين رو مهندسين سئو ميبايست مهمترين اين معيارها را جهت پيادهسازي موفق سئو بدانند.
سئو چيست؟ - سئو - بهينه سازي سايت
سئو برگرفته از عبارت Search Engine Optimization است كه كلمات معادلي چون SEO يا بهينه سازي موتور جستجو دارد كه همگي آنها به يك معني مي باشند و مي توان آن را بصورت زير تعريف نمود:
سئو (بهينهسازي موتور جستجو) به معناي فريب و يا دستكاري موتورهاي جستجو با روشهاي غير اخلاقي نيست. آنها براي كمك كردن به بهبود رويت و ارتباط وب سايتها در نتايج جستجوي طبيعي با هدف رسيدن به رتبهبندي بالا، ايجاد شدهاند.
سئو را ميتوان مجموعهاي از روشها براي تغيير استراتژيك وب سايتها دانست. اين فرآيند به بيان مهمترين عوامل مرتبط صفحه و افزايش اهميت آن در صفحه نتايج جستجو، ميپردازد.
سئو فرآيند سادهاي نيست كه به راحتي پيادهسازي شود زيرا نيازمند دانش زياد، علم پيش زمينهاي و صبر است. موتورهاي جستجو با تغيير مداوم الگوريتمهاي رتبهبندي خود غير قابل پيشبيني هستند؛ بنابراين وظيفه مهندسين سئو بروز نگه داشتن اطلاعات خود در اين زمينه است.
سئو سايت يا بهينه سازي سايت يكي از فعاليت هايي است كه توسط سئوكار انجام مي شود.
الگوريتم رتبهبندي گوگل داراي بيش از 200 معيار جهت رتبهبندي يك سايت است. از اين رو مهندسين سئو ميبايست مهمترين اين معيارها را جهت پيادهسازي موفق سئو بدانند.
اوايل شروع سئو
در اوايل سال 1990 اولين موتورهاي جستجو كار خود را آغاز كردند؛ بعضي از محبوبترين آنها Infoseek،Alta Vista و Yahoo بودند.در آن زمان مردم موتورهاي جستجو را به ديد يك ليست فهرست شده نگاه ميكردند كه همانند صفحه زرد، سئو اوليه بر اساس حروف الفبا انجام ميشد. در اين ليست صفحاتي همچون AAA در بالاي اين ليست وجود داشتند.
با رشد مداوم اينترنت موتورهاي جستجوي جديدتري ظاهر ميشدند كه از الگوريتمهاي رتبهبندي پيچيدهتري استفاده ميكردند. اين الگوريتمها با معيار تراكم كلمه كليدي ( تعداد دفعاتي كه يك كلمه كليدي يا يك عبارت در يك صفحه استفاده شده تقسيم بر تعداد كل كلمات صفحه) و برچسبهاي شبيه key-words براي فهم محتويات وب سايتها استفاده ميكردند. به دنبال اين رشد سئوبراي بيشتر ديده شدن سايتها فعاليت خود را شروع كرد. با توسعه رتبهبندي صفحات توسط موتورهاي جستجو، مهندسين سئو به دنبال پيدا كردن راههايي جهت تاثيرپذيري در رتبه بندي اين موتورها چه با استفاده از روشهاياخلاقي و چه غير اخلاقي روي آوردند.
يك مقاله كه توسط نيويورك تايمز در نوامبر سال 1996 چاپ شد راجع به توسعهدهندگان وب صحبت كرد كه براي قرار گرفتن در بالاي صفحه نتايج جستجو از روشهاي غير اخلاقي سئو استفاده ميكردند. اين مقاله توضيح ميدهد كه چگونه توسعهدهندگان وب به راحتي يك سايت را به همراه كلمات كليدي ويژه كه معمولا در پشت گرافيك سايت پنهان شده است، بارگذاري ميكنند كه در نتيجه موتورهاي جستجو اين كلمات كليدي را شمارش كرده و رتبه بندي سايت را افزايش ميدهند.
همان طور كه گفته شد بدست آوردن رتبهبندي بالا براي كلمات كليدي خاص در اوايل كار خيلي راحتي نسبت به امروز بوده است. با بكار گيري روشهاي غير اخلاقي در آن زمان قرار گرفتن در بالاي ليست نتايج جستجو تضمين شده بود. امروزه الگوريتمهاي موتورهاي جستجو پيچيدهتر شدهاند و خيلي سخت است كه مهندسين بهينهسازي بتوانند موتورهاي جستجو را دستكاري كنند، البته اين بازي موش و گربه بين مهندسين سئو و موتورهاي جستجو امروزه نيز وجود دارد و ادامه پيدا خواهد كرد.
اهداف سئو چيست ؟
هدف سئو كمك به وب سايتها در بدست آوردن محل بالا در نتايج جستجوي طبيعي و افزايش ارتباط بين صفحات و كلمات كليدي وارد شده توسط كاربران است. نمايش دادن بيشترين صفحات مرتبط با پرسوجوي جستجوي وارد شده داراي مزاياي زيادي هم براي كاربر و هم براي موتور جستجو است كه در آن كاربر بيشترين نتايج مرتبط جستجو شده را پيدا ميكند و موتور جستجو قابل اعتماد ميشود چرا كه الگوريتم آن بيشترين صفحات مرتبط را نشان ميدهد.
بعد از اينكه سئوبراي بهبود رتبهبندي سايتها در نتايج جستجوي طبيعي كار خود را شروع كرد، اين فرآيند نيازمند دانش و زمان براي پيادهسازي روشهاي خود شد. زمان، بزرگترين سرمايهگذاري اوليه براي بهينه شدن سايت و يا يك صفحه است.
بسته به اينكه چگونه كلمات كليدي رقابتي در بهينه سازي مورد استفاده قرار ميگيرند، سئو هفتهها يا ماهها طول ميكشد تا به نتيجه برسد. اگر چه ممكن است نتايج بهينهسازي جستجو به سرعت ديده نشود ولي در دراز مدت مزاياي سئو باعث افزايش رتبهبندي سايت و افزايش بازديدكنندگان است. براي وب سايتها خيلي مهم است كه در صفحه اول نتايج جستجو گوگل به خصوص جزو سه تا نتيجه طبيعي اول كه 58.4 درصد كليكها را شامل ميشود، قرار گيرند.
اين جاي تعجب نيست كه وب سايتها با محصولات و خدماتي كه بفروش ميرسانند بر سر رسيدن به رتبه يك نتايج جستجو رقابت كنند. به عنوان مثال كلمه كليدي رقابتي "بيمه خودكار" 1.5 ميليون جستجوي گوگل را در ماه به خود اختصاص ميدهد، اين بدين معني است كه 3 جايگاه اول 58.4 درصد بازديدكنندگان و خود جايگاه اول 36.4 درصد بازديدكنندگان را به خود اختصاص ميدهد. اين مسئله براي خيلي از سايتها سودمند است كه در بالاي نتايج جستجو قرار گيرند به خصوص آنهايي كه با افزايش ترافيك سايت به تعداد مشتريانشان اضافه ميشود.
يك مطالعه ديگر نشان ميدهد جستجو كنندگان خيلي دوست دارند روي پيوندهاي طبيعي نتايج جستجو كليك كنند؛ اين مطالعه مشخص ميكند 72.3 درصد كاربران گوگل روي پيوندهاي طبيعي نتايج جستجو كليك ميكنند و تنها 27.3 درصد كاربران روي پيوندهاي ليستهاي پرداخت شده كليك ميكنند. اين يكي ديگر از دلايلي است كه شركتها تاثير سئو را دانسته و حاضر هستند براي آن زمان و هزينه صرف كنند.
بطور كلي اهداف سئو را مي توان بصورت زير خلاصه نمود:
- در بازديد وب سايت تاثير بسزايي دارد.
- باعث ايجاد برند مي شود.
- باعث افزايش ترافيك سايت خواهد شد.
- باعث شده وب سايت در صفحه نتايج موتور جستجو از رتبه بهتري برخوردار شد.
- باعث افزايش فروش محصولات خواهد شد.
- بهترين ابزار براي تبليغات است.
سئو درون صفحه چيست ؟ (On Page SEO)
سئو درون صفحه به كنترل مستقيم كدها و يا محتويات وب سايت شما اعم از متن، تصوير، پيوند و ... مرتبط ميشود؛ به طور كلي هر چيزي كه در سايت خود بارگذاري ميكنيد مربوط به SEO On Page ميشود. اين روش پايه تمام تلاشهاي بهينهسازي است زيرا جايي است كه شما بيشترين كنترل را روي آن داريد. هر گونه تغييري را كه شما در محتويات سايت خود ايجاد مينماييد در نتايج جستجو تاثير گذار خواهد بود بنابراين خيلي مهم است كه روش SEO On Page بدرستي قبل از روش SEO Off Page انجام شود.
سئو بيرون صفحه چيست ؟ (Off Page SEO)
بر خلاف روش SEO On Page كه توسعه وب سايت با كنترل مستقيم بالايي انجام ميشد، روش بهينه سازي بيرون صفحه شامل تمام ارتقاهايي است كه در خارج از وب سايت شما انجام ميشود؛ اين شامل تمام چيزهايي است كه ميتواند در بدست آوردن رتبهبندي بالاي سايت شما كمك كند. SEO Off Page در درجه اول در بدست آوردن پيوند دهندگان (پيوندهايي كه از سايتهاي ديگر به سايت شما اشاره ميكنند) متمركز ميشود سپس با استفاده از روشهايي كه در خارج از وب سايت انجام ميشود به بهينهسازي موتور جستجو ميپردازد.
SEO Off Page يك فرآيند نامحدود است كه توسط مهندسين سئو در جهت بدست آوردن پيوند دهندگان، اداره ميشود.
سئو كلاه - سفيد چيست ؟ (White Hat)
در اصطلاحات فني اين حوزه، سئو كلاه – سفيد به مجموعه تكنيكها، روشها و استراتژيهاي كه از قوانين و راهنماييهاي موتورهاي جستجو تبعيت ميكنند، اشاره دارد. كه اين به معني فريب يا دستكاري موتورهاي جستجو و يا كاربران به هيچ وجه نيست. اين همچنين به سئو اخلاقي نيز ياد ميشود زيرا دليل آن اين است كه يا اجراي بلند مدت داشته و يا از دستورالعملها و سياستهاي صحيح جهت بدست آوردن رتبههاي بالا در نتايج موتورهاي جستجو استفاده ميكند.
سئو كلاه - سياه چيست ؟ (Black Hat)
به عبارتي ديگر اصطلاح سئو كلاه – سياه اشاره به مجموعهاي از دستورات دارد كه به منظور فريب، بازي و دستكاري الگوريتمهاي موتورهاي جستجو با هدف بدست آوردن رتبهبندي بالا، بكار ميرود. اين مهم است كه بدانيد اين روشها غير اخلاقي بوده و توسط هيچ موتور جستجويي تاييد نميشود و بكارگيري اين روشها خطر خارج شدن از فهرست پايگاه داده را براي هميشه در بر دارد.
انجام تاكتيكهاي سئو كلاه – سياه ممكن است كه باعث افزايش رشد ناگهاني در نتايج جستجو شود ولي ميتواند منجر به پرداخت جريمه و يا حذف كامل از فهرست پايگاه داده موتور جستجو شود.
مقالات در زمينه بهينه سازي موتور جستجو
در زير به برخي از مقالات در زمينه بهينه سازي موتور جستجو اشاره شده است:
پژوهشي در استراتژي هاي بهينه سازي موتور جستجو براي توسعه وب سايت هاي بزرگ
در اين پژوهش محقق معتقد است كه هنگامي كه پياده سازي وب سايت به پايان مي رسد مشكلي كه خيلي از شركت ها با آن مواجه هستند اين مسئله است كه نمي دانند كه چگونه وب سايت خود را در اينترنت معرفي نمايد كه بهترين روش براي معرفي وب سايت بهنيه سازي موتور جستجو است. در اين تحقيق بر اساس 77 معياري كه از منابع مختلف و موتورهاي جستجو بررسي نموده است استراتژهاي بهينه سازي براي توسعه وب سايت را بصورت زير معرفي مي نمايد:
- بهبود ساختار سايت
- استراتژي كلمات كليدي
- استراتژي URL
- بهينه سازي كد
- پردازش كردن متن
- بهينه سازي لينك هاي ورودي
- استراتژي نام دامنه و هاست
آناليز تكنيك هاي بهينه سازي موتور جستجو
اين پژوهش استراتژي بهينه سازي شركت هاي گوگل و مايكروسافت را بررسي و توضيح داده است و موردي كه جهت مطالعه و آناليز قرار داده است، استراتژي هاي مربوط به شركت مايكروسافت است. مهمترين معيارها براي بهينه سازي موتور جستجو از نظر محقق عبارتند از:
- اضافه كردن Allow يا DisAllow به نقشه سايت
- اضافه كردن URL به نقشه سايت
- اضافه كردن نقشه سايت به robots.txt
- استفاده از ابزارهاي آناليز جهت crawl
بهينه سازي موتور جستجو جهت افزايش بهبود رويت وب سايت
در اين تحقيق محققين عواملي كه در افزايش رتبه سايت تاثير دارند را به 3 سه بخش تقسيم بندي مي كنند:
- شركت هاي دارنده موتور جستجو: جستجوكنندگان در صفحات موتورهاي جستجو يك پرس و جو را اجرا مي كنند سپس نتيجه آن در صفحه نتايج موتور جستجو نمايش داده مي شود.
- وب مسترها و شركت هاي بهينه سازي موتور جستجو: شركت هايي كه با استفاده از يكسري ابزار و مهارت ها تلاش مي كنند رتبه وب سايت ها را در صفحه نتايج موتور جستجو افزايش دهند
- جستجو كنندگان در موتورهاي جستجو: افرادي هستند كه در موتورهاي جستجو بدنبال يافتن اطلاعات مورد نظرشان هستند.
محققين معتقد هستند افرادي كه فعاليت بهينه سازي را انجام مي دهند مي بايست از آخرين تغييرات الگوريتم ها ي موتورهاي جستجو مطلع باشند و عواملي كه باعث مي شود ترافيك سايت افزايش پيدا نمايد را بخوبي بشناسند و همچنين از كلماتي كه كاربران نهايي بدنبال آن مي گردند نيز آگاهي داشته باشند و بعبارتي ديگر مي بايست اطلاعات خود را در سه دسته بندي بالا هميشه بروز نگه دارند.
بهينه سازي موتور جستجو: مفاهيم آناليز فني
در اين تحقيق بر اساس يكسري مقالات، مطالعات و راهنمايي ها برخي از مفاهيم بهينه سازي موتور جستجو آورده شده است. محقيق معتقد هستند بهينه سازي موتور جستجو فرآيندي است كه هيچ وقت تمام نمي شود و تكنيك هاي زيادي براي بهتر كردن رتبه سايت وجود دارد ولي پياده سازي همه آنها مشكل است. :
تكنيك هايي كه در اين تحقيق براي بهينه سازي عنوان شده است عبارتند از:
- افزايش لينك هاي خارجي
- تغيير اسم فايل ها
- لينك يك طرفه
- كلمات كليدي
- استفاده از Meta Tag
- استفاده صحيح از عنوان
- استفاده از robots.txt
- بهينه سازي محتوا
منبع : https://seokar.com/seo